MariaMaria    artist duo  -  diptych  -  series  -  sequence  -  single images  -  site specific  - 
 
 



"MariaMaria zijn fans van de bijna identiek gefotografeerde industriële objecten van Bernd & Hilla Becher en delen de voorkeur voor anonieme plekken als vliegtuigen en natuurgebieden met Fischli/Weiss. Net als bij Gilbert & George is voor MariaMaria de aanwezigheid van beide kuntenaars essentieel. De traditie van deze drie vroege duo's wordt in nieuwe vormen voortgezet."
(Jelle Piersma, Artduo | Duoart, catalogue 2013)

"MariaMaria is een duo van performatieve fotografen. Hun tweeluiken passen prachtig in 'Droste Effect'. In elk tweeluik - foto's van een landschap of een gebouw - zijn zij de enige aanwezigen. Ze staan apart van elkaar en zijn toch verbonden. Automatisch ga je de verwante foto's in de tweeluiken met elkaar vergelijken. Zoek de verschillen: het perspectief wisselt, de afstand, standpunt. Het is alsof de vrouwen met een toverstokje zijn verplaatst. De foto's zijn mysterieus, ademen suspense..."
(Wilma Klaver, 'Droste Effect' meer dan fun, Haarlems Dagblad 22-11-2012)

"They have taken repetition to its extreme. These are everyday pictures, but by repeating the images, with one or the other Maria, they force you to focus. It's a concept they have developed to perfection."
(Erik Kessels, Slideluck potshow Amsterdam III, catalogue Amsterdam 2012)

“De fotowerken van MariaMaria, zoals de twee zichzelf noemen zijn conceptueel. Alles in hun met koele precisie geënsceneerde beelden draait om positiebepaling, blik en perspectief – een idee dat je ook bij de kunstenaar Stanley Brouwn tegenkomt. Toch zijn de foto’s van MariaMaria totaal anders: er is niets wetmatigs aan ze, hun landschappen met levende wezens stralen een soort beklemde schoonheid uit, mysterieus en dubbelzinnig.”
(Lucette ter Borg, Koele precisie, NRC Handelsblad 09-06-2011)

“MariaMaria bestaat uit twee performatieve fotografes die samen een kunstenaar gecreëerd hebben die werk maakt waarin twee vrouwen in beeld zijn die zich ergens bevinden tussen toenadering en afstand nemen, maar ook tussen individu en mini-collectief.”
(Christine Sluysmans, Opposites Attract–On Dialectics, Veemvloer Amsterdam 2009)

“…., hoewel je je begeeft in een afgesloten ruimte is de weidsheid in de fotoserie ‘Under the Bridge’ geweldig. Groots, overweldigend. Die grootsheid sluipt zo nu en dan, en de laatste jaren vaker en vaker, in het werk van MariaMaria. Alsof ze in de foto’s meer en meer de confrontatie met de omgeving aandurven. Ze kunnen zichzelf meten met die omgeving. Sterker nog, hun aanwezigheid verleent de ruimte meer karakter. Het geeft ze meer kleur, verdiept de tint van de sfeer, scherpt de indruk. En de verhouding tussen menselijke aanwezigheid en de omgeving is weer in evenwicht”.
(Jannet de Goede, openingswoord – Under the bridge & Other places, Melkweg galerie, Amsterdam
2007)

“But the accumulation of all the photographic images, another one and another two, with the duplicated figures of MariaMaria, at times at the edge of the frame, at others in extreme close-up, creates an elusive, imaginary world, highly unique, melancholic, refined and introverted, captivating in its suggestive quality. No one else is involved in the act of photography. Like other artist pairs, MariaMaria also perceive themselves as an autarchic, self-sufficient, exclusive unit.“
(Ruti Direktor, Catalogue – Not Alone – The Art Gallery, University of Haifa, Israël 2005)

“MariaMaria führen Dialoge: nicht miteinander, sondern mit ihren Selbstbildern, ihrer Umgebung und ihren Erinnerungen. Die beiden Künslerinnen inszenieren sich selbst vor der Kamera als eine Art Versteckspiel, das mit Verwechselung, Verwirrung und Verlegenheit arbeitet. Sie verleihen ihren Bildern damit eine fast magische Spannung, die der Betrachter spüren kann und die ihn anzieht.“
(Chi Hsiu-Ling, Katalog – Isst du gerade meinen Tofu? – Backfabrik, Berlin, Deutschland 2004)

“Wel dragen de twee op elke foto vrijwel identieke kleding en hebben ze telkens overeenkomstige houdingen aangenomen. Hieruit blijkt hoezeer de beelden precieze ensceneringen zijn. Het moment waarop bij hen een vinger de sluiter ontspant, luistert nauw.”
(Arjan Reinders, Galerie - Het Parool 02-12-2003)

“Maar de serie foto’s van MariaMaria, getiteld Two Takes is mooi. MariaMaria is een duo dat elkaar fotografeert in steeds dezelfde situaties en steeds als elkaars evenbeeld. De foto’s, twee aan twee, zijn vrijwel identiek. We zien de twee vrouwen, altijd alleen, in een berglandschap, langs een rivier, op de fiets, aan het strand. Twee vrouwen die volledig met elkaar samen vallen en toch op zichzelf, apart, blijven.”
(Janneke Wesseling, Galerieselectie - NRC-Handelsblad 19-09-2002)

“The contribution of the Dutch artists MariaMaria to Different Kind Of Light caught a tone of gentle, smart self-reflexivity about art making. Their image Two take 3 depicts the artists travelling in NYC, and is part of a series of double portraits where the compositions of paired images are Chinesewhispers unified by the second image being taken according to a verbal account of what was visible in the viewfinder for the other artist.”
(Jon Bywater, Exhibitions - Art New Zealand, winter 2002)